Математична модель оцінювання розташування стрибків ущільнення на поверхні аеродинамічного профілю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2618-1614-2024-27-4-49-53

Ключові слова:

авіаційна техніка, літак, адіабатичне розширення, аеродинамічна поверхня, математична модель, місцевий надзвуковий потік, число М польоту, критичне число М аеродинамічного профілю, розташування стрибків ущільнення

Анотація

У статті на базі аналізу закономірностей адіабатичного розширення місцевого надзвукового потоку повітря на поверхні аеродинамічного профілю в навколозвуковому діапазоні чисел М польоту представлені результати дослідження залежності розташування стрибків ущільнення від геометричних характеристик профілю, числа М незбудженого потоку повітря та від критичного числа М аеродинамічного профілю. Адекватність одержаних результатів підтверджується шляхом порівняння результатів оцінювання розташування стрибків ущільнення на поверхні аеродинамічного профілю, одержаних за допомогою розрахунків, з результатами, одержаними в експериментальних дослідженнях.

Біографії авторів

О. В. Сафронов, Національний університет оборони України

доктор технічних наук, професор

Б. Й. Семон, Національний університет оборони України

доктор технічних наук, професор

О. М. Неділько, Національний університет оборони України

кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Штейнберг Р. И. Максимальная скорость на поверхности крылового профиля при околозвуковых скоростях / Р. И. Штейнберг // Труды ЦАГИ. – 1978. – Вып. 1931. – С. 3–15.

Лифшиц Ю. Б. Способ определения положения скачка уплотнения на крыловом профиле / Ю. Б. Лифшиц, Р. И. Штейнберг // Труды ЦАГИ. – 1974. – Вып. 1577. – С. 13–19.

Левкин В. Ф. Экспериментальные исследования нестационарных аэродинамических характеристик поверхностей управления при трансзвуковых скоростях / В. Ф. Левкин. – М. : ЦАГИ, 1982. – 16 с. – (Труды ЦАГИ ; вып. 2132).

Агеев Ю. И. Экспериментальное исследование установившихся колебаний элерона в околозвуковом потоке / Ю. И. Агеев, В. В. Назаренко, Т. П. Невежина // Ученые записки ЦАГИ. – 1974. – Т. V, № 8. – С. 71–80.

Свищев Г. П. Эффективность руля и шарнирные моменты его при больших скоростях / Г. П. Свищев. – М. : ЦАГИ, 1975. – 10 с. – (Труды ЦАГИ ; вып. 1722).

Traci R. M. Perturbation Method for Transonic Flows about Oscillating Airfoils [Електронний ресурс] / R. M. Traci, E. D. Albano, J. L. Farr // AIAA Journal. – 1976. – Vol. 14, No 9. – P. 1258–1265. – Режим доступу : https://doi.org/10.2514/3.61459.

Сафронов А. В. Аэродинамическое воздействие скачков уплотнения на колеблющийся в околозвуковом потоке элерон / А. В. Сафронов // Ученые записки ЦАГИ. – 1991. – Т. ХХ11, № 3. – С. 110–117.

Закономірності адіабатичного розширення місцевого надзвукового потоку повітря на поверхні аеродинамічного профілю [Електронний ресурс] / О. В. Сафронов, Б. Й. Семон, О. М. Неділько, Ю. Г. Бодрик // Наука і оборона. – № 1. – 2022. – С. 34–39. – Режим доступу : https://doi.org/10.33099/2618-1614-2022-18-1-34-39.

Сафронов А. В. Условия возникновения автоколебаний аэродинамических поверхностей управления при безотрывном обтекании околозвуковым потоком газа / А. В. Сафронов // Проблемы прочности. – 1990. – № 2. – С. 50–55.

Краснов Н. Ф. Аэродинамика : учеб. для студ. высших технических учеб. заведений. В 2 ч. Ч. 1. Основы теории. Аэродинамика профиля и крыла / Н. Ф. Краснов. – Изд. 2-е, перераб. и доп. – М. : Высшая школа, 1976. – 384 с.

Гошек И. Аэродинамика больших скоростей / И. Гошек ; пер. с чешского А. А. Дородницына, М. М. Богословского. – М. : Изд-во иностран. лит., 1954. – 547 с.

Бисплингхофф Р. Л. Аэроупругость / Р. Л. Бисплингхофф, Х. Эшли, Р. Л. Халфмэн ; пер. с англ. Г. И. Баренблатта, А. И. Смирнова, В. П. Шидловского ; под ред. Э. И. Григолюка. – М. : Изд-во иностран. лит., 1958. – 800 с.

Опубліковано

2025-01-06

Номер

Розділ

Розвиток теорії та методології