Математична модель оцінювання розташування стрибків ущільнення на поверхні аеродинамічного профілю
DOI:
https://doi.org/10.33099/2618-1614-2024-27-4-49-53Ключові слова:
авіаційна техніка, літак, адіабатичне розширення, аеродинамічна поверхня, математична модель, місцевий надзвуковий потік, число М польоту, критичне число М аеродинамічного профілю, розташування стрибків ущільненняАнотація
У статті на базі аналізу закономірностей адіабатичного розширення місцевого надзвукового потоку повітря на поверхні аеродинамічного профілю в навколозвуковому діапазоні чисел М польоту представлені результати дослідження залежності розташування стрибків ущільнення від геометричних характеристик профілю, числа М незбудженого потоку повітря та від критичного числа М аеродинамічного профілю. Адекватність одержаних результатів підтверджується шляхом порівняння результатів оцінювання розташування стрибків ущільнення на поверхні аеродинамічного профілю, одержаних за допомогою розрахунків, з результатами, одержаними в експериментальних дослідженнях.
Посилання
Штейнберг Р. И. Максимальная скорость на поверхности крылового профиля при околозвуковых скоростях / Р. И. Штейнберг // Труды ЦАГИ. – 1978. – Вып. 1931. – С. 3–15.
Лифшиц Ю. Б. Способ определения положения скачка уплотнения на крыловом профиле / Ю. Б. Лифшиц, Р. И. Штейнберг // Труды ЦАГИ. – 1974. – Вып. 1577. – С. 13–19.
Левкин В. Ф. Экспериментальные исследования нестационарных аэродинамических характеристик поверхностей управления при трансзвуковых скоростях / В. Ф. Левкин. – М. : ЦАГИ, 1982. – 16 с. – (Труды ЦАГИ ; вып. 2132).
Агеев Ю. И. Экспериментальное исследование установившихся колебаний элерона в околозвуковом потоке / Ю. И. Агеев, В. В. Назаренко, Т. П. Невежина // Ученые записки ЦАГИ. – 1974. – Т. V, № 8. – С. 71–80.
Свищев Г. П. Эффективность руля и шарнирные моменты его при больших скоростях / Г. П. Свищев. – М. : ЦАГИ, 1975. – 10 с. – (Труды ЦАГИ ; вып. 1722).
Traci R. M. Perturbation Method for Transonic Flows about Oscillating Airfoils [Електронний ресурс] / R. M. Traci, E. D. Albano, J. L. Farr // AIAA Journal. – 1976. – Vol. 14, No 9. – P. 1258–1265. – Режим доступу : https://doi.org/10.2514/3.61459.
Сафронов А. В. Аэродинамическое воздействие скачков уплотнения на колеблющийся в околозвуковом потоке элерон / А. В. Сафронов // Ученые записки ЦАГИ. – 1991. – Т. ХХ11, № 3. – С. 110–117.
Закономірності адіабатичного розширення місцевого надзвукового потоку повітря на поверхні аеродинамічного профілю [Електронний ресурс] / О. В. Сафронов, Б. Й. Семон, О. М. Неділько, Ю. Г. Бодрик // Наука і оборона. – № 1. – 2022. – С. 34–39. – Режим доступу : https://doi.org/10.33099/2618-1614-2022-18-1-34-39.
Сафронов А. В. Условия возникновения автоколебаний аэродинамических поверхностей управления при безотрывном обтекании околозвуковым потоком газа / А. В. Сафронов // Проблемы прочности. – 1990. – № 2. – С. 50–55.
Краснов Н. Ф. Аэродинамика : учеб. для студ. высших технических учеб. заведений. В 2 ч. Ч. 1. Основы теории. Аэродинамика профиля и крыла / Н. Ф. Краснов. – Изд. 2-е, перераб. и доп. – М. : Высшая школа, 1976. – 384 с.
Гошек И. Аэродинамика больших скоростей / И. Гошек ; пер. с чешского А. А. Дородницына, М. М. Богословского. – М. : Изд-во иностран. лит., 1954. – 547 с.
Бисплингхофф Р. Л. Аэроупругость / Р. Л. Бисплингхофф, Х. Эшли, Р. Л. Халфмэн ; пер. с англ. Г. И. Баренблатта, А. И. Смирнова, В. П. Шидловского ; под ред. Э. И. Григолюка. – М. : Изд-во иностран. лит., 1958. – 800 с.