Декомпозиція компетентностей науково-педагогічних працівників з урахуванням вимог сучасності
DOI:
https://doi.org/10.33099/2618-1614-2025-30-3-53-61Ключові слова:
науково-педагогічні працівники, компетентності, декомпозиціяАнотація
У статті досліджено питання структуризації компетентностей викладача вищого навчального закладу як основи його професійного розвитку. За допомогою методу системного аналізу вперше проведено декомпозицію компетентностей за джерелами їхнього походження, що дало змогу структурувати їх за трьома окремими блоками: компетентності загального розвитку, компетентності професійної підготовленості та компетентності попереднього досвіду. Особливістю зазначеного підходу є те, що таке структурування базується на джерелах формування компетентностей, виходячи за межі акцентування уваги виключно на професійній діяльності, та враховує загальний розвиток особистості й результати попереднього практичного досвіду. Такий підхід дає змогу враховувати особливості компетентностей, виявляти ознаки їхньої системності, забезпечує структуроване та комплексне їх оцінювання для довгострокового планування службової кар’єри військовослужбовця, що робить її актуальною та пристосованою до особливостей науково-педагогічної діяльності вищих військових навчальних закладів. Використовуючи метод порівняльного аналізу проведено порівняння охоплення компетентностей існуючими методами оцінювання персоналу, що дало змогу встановити переваги пропонованого авторського підходу та обґрунтувати його адекватність.
Посилання
Саюк В. І. Професійна компетентність як основа розвитку сучасного викладача в системі післядипломної педагогічної освіти / В. І. Саюк // Нова педагогічна думка. – 2012. – № 3(71). – С. 57–61.
Масич С. Ю. Система компетенцій викладача вищого навчального закладу / С. Ю. Масич // Педагогіка та психологія. – 2014. – Вип. 45. – С. 135–143.
Головань М. С. Професійна компетентність викладача вищого навчального закладу / М. С. Головань // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія. – 2014. – Вип. 44, ч. 3. – С. 79–88.
Борова Т. А. Професійна компетентність науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу як індикатор ефективності їхньої діяльності / Т. А. Борова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2011. – № 32-33. – С. 265–269.
Коркішко О. Зміст та складові soft skills особистості майбутнього викладача [Електронний ресурс] / О. Коркішко, А. Дрига, Р. Онищенко // Гуманізація навчально-виховного процесу. – 2024. – № 2(106). – С. 16–24. – Режим доступу : https://doi.org/10.31865/2077-1827.2(106)2024.314959.
Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності / О. М. Марущак // Креативна педагогіка. – 2016. – № 11. – С. 97–108.