Метод оцінювання максимального рівня коливань аеродинамічних поверхонь керування надзвукових літаків у разі виникнення трансзвукового флатера
DOI:
https://doi.org/10.33099/2618-1614-2023-23-4-23-28Ключові слова:
математична модель, коливання, аеродинамічна поверхня керування, надзвукові літаки, безпека, число М польоту, трансзвуковий флатер, максимальний рівень коливаньАнотація
У статті запропонований метод оцінювання максимального рівня коливань аеродинамічних поверхонь керування надзвукових літаків у разі виникнення трансзвукового флатера, згідно з яким рівень коливань поверхонь керування визначається з умови порівняння їхніх збуджених шарнірних моментів і шарнірних моментів від сил аеродинамічного та конструкційного демпфірування. Метод може бути рекомендований для попереднього наближеного оцінювання максимального рівня коливань аеродинамічних поверхонь керування під час досліджень трансзвукового флатера. Можливість використання запропонованого методу оцінювання максимального рівня коливань аеродинамічних поверхонь керування підтверджена шляхом порівняння результатів розрахунків, одержаних за допомогою цього методу, з результатами, одержаними в експериментальних дослідженнях.
Посилання
Бисплингхофф Р. Л. Аэроупругость / Р. Л. Бисплингхофф, Х. Эшли, Р. Л. Халфмэн ; пер. с англ. Г. И. Баренблатта, А. И. Смирнова, В. П. Шидловского ; под ред. Э. И. Григолюка. – М. : Изд-во иностран. лит., 1958. – 800 с.
Аэродинамическое исследование колеблющейся поверхности управления при трансзвуковых скоростях / ЦАГИ. – М. : ЦАГИ, 1975. – 105 с. – (Обзоры ЦАГИ ; № 456).
Агеев Ю. И. Экспериментальное исследование установившихся колебаний элерона в околозвуковом потоке / Ю. И. Агеев, В. В. Назаренко, Т. П. Невежина // Ученые записки ЦАГИ. – 1974. – Том V, № 8. – С. 71–80.
Левкин В. Ф. Экспериментальные исследования нестационарных аэродинамических характеристик поверхностей управления при трансзвуковых скоростях / В. Ф. Левкин. – М. : ЦАГИ, 1982. – 16 с. – (Труды ЦАГИ ; выпуск 2132).
Сафронов А. В. Уровень автоколебаний аэродинамических поверхностей управления при безотрывном обтекании околозвуковым потоком газа / А. В. Сафронов // Проблемы прочности. – 1991. – № 4. – С. 51–55.
Сафронов О. В. Адаптована математична модель оцінки збуджених шарнірних моментів аеродинамічних поверхонь керування надзвукових літаків на трансзвукових швидкостях польоту / О. В. Сафронов, О. М. Неділько, В. О. Сафронов // Збірник наукових праць ЦВСД НУОУ ім. І. Черняховського. – 2014. – № 3(52).– С. 28–33.
Сафронов А. В. Аэродинамическое воздействие скачков уплотнения на колеблющийся в околозвуковом потоке элерон / А. В. Сафронов // Ученые записки ЦАГИ. – 1991. – Том XXII, № 3. – С. 110–117.
Сафронов О. В. Порівняльний аналіз теоретичних та розрахунково-експериментальних методів оцінки характеристик трансзвукового флатера / О. В. Сафронов, О. М. Неділько, В. О. Сафронов // Збірник наукових праць ЦВСД НУОУ ім. І. Черняховського. – 2015. – № 1(53). – С. 41–48.
Пановко Я. Г. Введение в теорию механических колебаний / Я. Г. Пановко. – М. : Наука, 1980. – 272 с.
Келдыш М. В. Избранные труды. Механика / пред. ред. кол. А. П. Александров. – М. : Наука, 1985. – 568 с.
Чаплыгин С. А. О давлении плоскопараллельного потока на преграждающие тела // Избранные труды. Механика жидкости и газа. Математика. Общая механика / пред. ред. кол. А. П. Виноградов. – М. : Наука, 1976. – (Классики науки). – С. 97–130.
Сафронов А. В. Применение формулы Чаплыгина С. А. для оценки аэродинамической силы колеблющегося профиля / А. В. Сафронов // Научно-технический сборник КВВАИУ. – 1989. – № 7. – С. 57–62.
Свищев Г. П. Эффективность руля и шарнирные моменты его при больших скоростях / Г. П. Свищев. – М. : ЦАГИ, 1975. – 10 с. – (Труды ЦАГИ ; выпуск 1722).
Гошек И. Аэродинамика больших скоростей / И. Гошек ; пер. с чешского А. А. Дородницына, М. М. Богословского. – М. : Изд-во иностран. лит., 1954. – 547 с.
Лебедев А. А. Динамика полета беспилотных летательных аппаратов / А. А. Лебедев, Л. С. Чернобровкин ; под ред. А. А. Лебедева. – М. : Оборонгиз, 1962. – 548 с.